ProRail steekt miljarden in vernieuwen spoor

Geplaatst op donderdag 31 mei 2018 @ 10:03 , 314 keer bekeken

ProRail steekt miljarden in vernieuwen spoor 

Foto: ANP

Gepubliceerd: 31 mei 2018 07:28
Laatste update: 31 mei 2018 09:44

 

Het wordt de komende tien jaar flink drukker in de treinen. Om die groei te kunnen opvangen investeert ProRail zeker 20 miljard euro in vernieuwing van het spoor.

 

In het kort:

  • ProRail voorziet 45 procent meer treinreizigers in komende 10 jaar
  • Sterkste groei verwacht in Amsterdam
  • Tussen 2021 en 2028 gaan alle stations in hoofdstad op de schop
  • Tot 2030 wordt in totaal 20 miljard euro gestoken in vernieuwing spoor
  • 20 miljard is volgens ProRail niet genoeg
     

ProRail-topman Pier Eringa zegt in De Telegraaf dat hij een stijging voorziet van het aantal passagiers met 45 procent.
 

Eerder werd nog uitgegaan van een groei van 30 procent. "Mensen zijn de files op de weg en in de stad zat en worden massaal de trein in gejaagd. Prima natuurlijk, maar er moet wel wat gebeuren om die explosieve groei op te vangen", aldus Eringa.
 

Daarom gaat ProRail tot 2030 zeker 20 miljard euro steken in opwaardering en vernieuwing van het spoor. "Daarmee kunnen we een groot deel van de verwachte groei faciliteren, zoals meer ruimte voor meer treinen die sneller en korter op elkaar rijden, grotere stations en extra opstelplaatsen van beveiligingssystemen."
 

Maar de 20 miljard euro is niet genoeg volgens Eringa. Door de bouw van "honderdduizenden nieuwe woningen" in de Randstad komen er meer knelpunten. Ook de regio moet meer aandacht krijgen van de ProRail-topman. "Uitbreiding kan dan ook alleen in combinatie met een lightrail, deeltaxi of bijvoorbeeld de e-bike."

 

Amsterdam
 

De sterkste reizigersgroei wordt verwacht in Amsterdam. Tussen 2021 en 2028 gaan alle Amsterdamse stations op de schop. Vanaf Amsterdam Centraal pakken nu elke dag 180.000 mensen een trein, in 2030 zullen dat er 280.000 zijn, aldus ProRail.
 

Ook moet het station ruimte bieden aan het groeiend aantal goederentreinen. ProRail vergroot onder meer de capaciteit van de liften en roltrappen, verbreedt en verlengt de perrons en past de sporen en wissels aan zodat treinen sneller kunnen vertrekken en aankomen.


Station Amsterdam Zuid wordt drie keer groter om de ook daar groeiende reizigersstroom te kunnen verwerken.
 

Door: ANP/NU.nl


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan:


Aanbevelingen door leden:

molen starstarstarstarstar

Wat een fantastische club is dit toch. Men moet hiervan allemaal Lid worden.