Foto's en info over treinen

April2013_Welkom.jpg


Hoi, ik ben Peris, de eigenaar van deze club. Ooit is deze club opgericht door mijn zoon en hebben we er vanaf het begin samen aan gewerkt. Toen hij andere interesses kreeg dan Clubs, had ik hem gevraagd om deze club aan mij over te dragen, zodat deze mooie club niet verloren zou gaan!

 

Stoomtreinanimatie1.gif

Ik wens alle bezoekers heel veel plezier op deze club. Nieuwe leden zijn van harte welkom. Voor eventuele vragen kun je terecht in het Forum of stuur me een clubpost!
 

 

Respect voor elkaar hebben vind ik erg belangrijk. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Dit komt de gezelligheid alleen maar ten goede!

 

 

 

 

 

**treinen**

Mis nooit meer je trein op deze fraaie treinenclub. Alles wat rijdt op rails wordt hier besproken.


Met dank aan: Serpentor van Clubs Gids

In eerste instantie werd de trein vooral gebruikt voor de industrie en dan met name de mijnbouw. Dit waren spoorwegen met paardentractie. De wagens werden voortgetrokken door paarden. Dit soort spoorwegen waren vooral in Engeland te vinden. Een bekende spoorweg was de Middleton Colliery Railway, nabij Leeds.

19_trein.gif

Er was een grote variatie in typen stoomlocomotieven. Dit had twee oorzaken:

  1. Iedere spoorwegmaatschappij wilde zijn eigen ontwerp hebben;
  2. Door de constante vraag naar zwaardere en snellere treinen moesten de locomotiefontwerpers steeds hun producten vergroten en verbeteren;
  3. Er bestonden geen afspraken over een internationaal ontwerp.

Stoomlocomotieven kunnen ondergebracht worden in 6 basisgroepen op basis van de uit te voeren taken:

  1. Industrie;
  2. Vracht;
  3. Expressevervoer van passagiers;
  4. Rangeren;
  5. Provinciaal vervoer;
  6. Landelijk gemengd vervoer.

De industrielocomotief werd gebruikt in kolenmijnen, steengroeven, gieterijen, scheepswerven, cokesfabrieken, krachtcentrales en andere grote fabrieken. Deze werden zelden of nooit waargenomen, omdat ze niet over de reguliere spoorlijnen reden. Deze locomotief is 2 eeuwen in gebruik geweest en was de voorloper van de stoomlocomotief. Er rijden nog stoomlocomotieven in India en China met soms snelheden van 210 kilometer per uur, op een tijdschema van 1,6 kilometer per minuut. Het spoorwegnetwerk in India stamt grotendeels uit de tijd van de Britse overheersing.

Blauwe+loc.gif

De goederentrein rijdt meestall 's nachts, omdat er dan veel ruimte is op de spoorbanen. Deze rijdt vooral tussen de zeehavens en de fabrieken. Aan de zijkant van een goederenwagon zit een vakje met brieven erin. Op zo'n brief staat wat er vervoerd wordt en wat de bestemming is. Op elke Europese goederenwagon zijn 12 cijfers te vinden. De eerste 2 cijfers geven aan van wie de wagon is. Aan de volgende 2 cijfers kun je zien uit welk land de goederen komen. Elk land heeft namelijk zijn eigen nummer. Zo heeft Nederland nummer 84, België nummer 88 en Duitsland nummer 80. Goederentreinen staan per bestemming gegroepeerd op het rangeerterrein. De containers worden van de schepen op wagens geladen en dan naar het rangeerterrein gereden, waar ze overgeladen worden op de juiste trein. De treinen verlaten het rangeerterrein via de verdeelsporen. Dit hele proces wordt geleid door middel van een computer, die meet hoeveel de wagens wegen, hoe hard het waait en hoeveel meter de wagen nog moet rijden. Aan de hand van die gegevens berekent de computer hoeveel een wagen moet afremmen, zodat hij niet tegen een andere wagen aanbotst. Als alle wagens achter elkaar staan, worden ze weer aan elkaar gekoppeld en vertrekken ze naar de plaats van bestemming.

trein.gif

De personentrein wordt gebruikt voor het vervoer van passagiers. De meeste personentreinen rijden overdag. Veel mensen gebruiken deze trein om naar het werk te gaan. 's Avonds nemen ze dan weer de trein om naar huis te gaan. De personentreinis onder te verdelen in:

  1. de stoptrein: in het traject tussen plaats A en B stopt deze trein op alle tussengelegen grotere en kleinere stations;
  2. de sneltrein: nu stopt de trein alleen op de grotere stations. Bijvoorbeeld: de sneltrein van Rotterdam CS naar Breda CS stopt onderweg in Dordrecht, Lage Zwaluwe, Breda Prinsenbeek en dan Breda CS;
  3. de Intercity: deze trein stopt alleen op de grote stations. Volgens bovenstaand voorbeeld is het traject nu: Rotterdam CS-Dordrecht-Breda CS.

Arriva E-GTW 522

Video is van OVinNederland en toont de aankomst van de Arriva E-GTW 522 in Ommen.

Aanbevelingen

molen starstarstarstarstar
Wat een fantastische club is dit toch. Men moet hiervan allemaal Lid worden.

Tot Ziens!

Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan:


Aanbevelingen door leden:

molen starstarstarstarstar

Wat een fantastische club is dit toch. Men moet hiervan allemaal Lid worden.